mercy3.reismee.nl

Alweer een week voorbij..

Inderdaad, woensdag en donderdag was ik weer op de OK ingedeeld, bij de oogchirurgie. In de OK staan twee operatietafels en daartussen een microscoop. Twee oogartsen werken simultaan, wanneer de een bezig is wordt alles voor de volgende patiënt al startklaar gemaakt. Dr.Abram Wodome uit Togo kwam 10 jaar geleden voor training naar Mercy Ships, is herhaaldelijk terug geweest en inmiddels zo goed dat hij in eigen land ook al een paar honderd heeft opgeleid, super! Dr. Dominique Kerremans uit België was er voor het eerst. Er werden voornamelijk staaroperaties uitgevoerd. Hoewel het nu nog handmatig gaat, er is inmiddels een phaco-apparaat gearriveerd, maar dat wordt pas de volgende fieldservice in gebruik genomen. Wat mij betreft, in Hengelo doe ik geen ogen, maar de techniek is niet ingewikkeld en het instrumenteren had ik zo onder de knie, het gaat heel standaard. Veel mensen in Afrika lijden aan staar, ook jonge mensen en zelfs kinderen en vaak in zo'n vergevorderd stadium dat de lens helemaal wit is. Wat een feest als het verband er de volgende dag af gaat en ze weer kunnen zien!! Het voelt geweldig om (al is het maar even) deel te zijn van een team dat daaraan mee werkt.

Louise Mateboer

Wat zijn jullie daar allemaal hard nodig. Met jullie kennis kun je toch heel veel mensen, meer kwaliteit van leven geven. Geweldige prestatie

Anneke.

Wat fijn dat er zoveel mensen geholpen kunnen worden.

Leen

Wat toch bijzonder dat zoveel "vrijwilligers" zich op deze wijze willen inzetten binnen Mercy Ships. Diep respect.

Ineke

Hallo Aly, alweer twee weken voorbij mooie foto’s gezien, geniet nog maar even van je laatste week in Senegal. Straks goede reis terug met bijzondere verhalen.
Liefs Ineke

Judith

Hallo Aly,
Alweer een week voorbij,wat een belevenissen maak je weer mee,maar wel leuk dat je het mee kan maken,toch wel uniek zo,wat fijn dat mensen geholpen worden ,en dat je daar een schakel mag zijn,een lichtje in de duisternis,fijn weekend daar zo.....